7.02.2007

Life is but a dream for the dead...





Back from the PIER!! AWESOME!! :D:D:D:D:D:D
Hrm yeah, primitive way of expressing the energy, love, connection of that place, of those lives, of those bands, of that world. Some new, unknown to me, which was a really pleasant surprise. I'm speaking of LESS THAN JAKE, fucking awesome!!!
http://www.lessthanjake.com/blog/
They didn't only create a crazy atmosphere and got everyone running around in circles like madmen but also had the best in-the-middle talks, talking casually inbetween songs.. "Dude, the guys in Sweden are even hotter than the babes in Germany!" Then they got the security guards real pissed cause they encouraged people to sit on eachother's shoulders, and ran around in crazy masks on stage, bl.a. en dinosaurie-sak som såg helt freaky ut, och en med afrokrull som de slängde ut i publiken. I slutet kastade de ut plektrum, skitsur när jag inte fick tag på ett..
Efter de spelat sprang jag och Ansgar till stället där de sålde band prints t-shirts och köpte varsin Less Than Jake.
Other unknown stuff: CKY
Their t-shirts were real nice, a print that said fuCKYou... Crazy gitarrist, han var på publiken hela tiden, typ "skrik högre, kan ni inte bättre era fags!" Sen "You want my Jack Daniels?!" slängde ut den, och någon stackars kille fick allt över sig. Härlig dusch!
http://www.myspace.com/cky

The highlight, however good the others were... BILLY TALENT!!!
http://www.billytalent.com/
Pure love. Ben Kowalewicz, lead singer, his energy on stage is amazing. Fick inga bra platser dock, which sucked fucking bad, hade velat vara right in front of the stage, jumping like crazy, screaming like hell and just feeling that surge...
Han hade också jättegulliga smalltalks, bl.a. "How is it that the most beautiful girls live in Sweden?" Det gillades av publiken kan jag säga, tror jag blev semi-döv där.. Sen "..but none of them will talk to me.." Ja, guess the response.. "I'LL TALK TO YOU!!"
So, here's some goodies from Billy Talent, words of wisdom if you like, lyrics:

What you say is what you get

Don't be afraid to slip and fall
Speak for yourself or they'll speak for you

In our game, there is no score!

Okej. Det är bara att erkänna. Mer än hälften av de som kom till Pier Pressure var där för en enda sak - MY CHEMICAL ROMANCE!! Det var rätt hysteriskt. Jag är inte jättestort fan av dem, men de är jävligt grymma live. Publiken var helt klart härligast på deras spelning, bäst stämning. Gerard, lead singer, är faktiskt lite smått gullig, men det viktigaste är att han är riktigt grym på stämning. Vi fick bra platser, inte lika bra som syrran dock (hon och hennes kompis var i andra raden, pressades mot staketet och badade i Gerard's svett, haha).
Det var vackert. Vackert som fan. Deras texter är the real thing, och alla kunde dem utantill, det är omöjligt att beskriva den känslan. Alla som varit på någon form av spelning vet vad jag talar om. Det är nästan religiöst.

My Chemical Romance, my favourites from various songs:

You might wake up and notice you're someone you're not
If you look in the mirror and don't like what you see
You can find out firsthand what it's like to be me

When I grow up I want to be nothing at all!

Give me a shot to remember
And you can take all the pain away from me
A kiss and I will surrender
The sharpest lives are the deadliest to lead

So you can leave like the sane abandoned me

You're just a sad song with nothing to say

I'll kiss your lips again

But nobody cares if you're losing yourself... am I losing myself?!

LIFE IS BUT A DREAM FOR THE DEAD

-- FAN ATT VI INTE TOG IN KAMERAN!! -- rätt owned där alltså.. stod på hemsidan att alla kameror beslagtogs, sen sprang ändå alla runt med sina, medans vi fick nöja oss med crappy mobilkamera...

Det var synd att jag missade Sunrise Avenue, men tror att jag vid det tillfället var inpressad i en folkmasssa som bara halvt lyssnade på Avril Lavigne medans de försökte kväva varandra i jakt på bättre platser för My Chemical Romance.

Andra band som vi såg var The Sounds (sett dem innan, de har en del catchy tunes men jaa.. känslan avgör), Chemical Vocation (nästan lite läskigt, publiken var konstig, hotfull på något sätt, och så hade jag öronproppar i, det var close-up scenen, dessutom sa Ansgar hon såg två av killarna på scenen hångla.. fast iofs, det hade jag också gjort!), Mando Diao (är inget fan av dem..men nu har jag sett dem så behöver jag inte göra det på Roskilde).

Första t-shirten jag köpte var Blindside. Hade bara hört lite på myspace innan, det var det fina trycket som avgjorde. Sen spelade de, första bandet ut. Och jag gillade det. Haha. Så nu håller jag på och ladda lite musik, nanana..

När Neverstore spelade käkade vi kebab... Men de lät rätt bra..

Om jag glömt något band var de nog inte så memorable.. Haha.. Oj, jag glömde Sounds like violence, men de var helt ok, fast jag var rätt sliten då så jag minns inte mycket...

Men det kan inte bli mer perfect, this is the best warm-up for Roskilde ever.
See you there, party in my tent.