6.04.2009

About Croatia

Så nu är balen över. In short var det: chill med mamma och mirre, hårstress, klänningstress, sminkning (lyx!), skjuts till fördrink, halvt opepp människor, awkward stämning (?). Promenad till AF, fotografering, röda mattan, champagne, mer foto, fina människor. Långsam marsch in till bordet, weird bordsplacering men jag trivdes, förrätt, tal, cigg, VIN, huvudrätt, tal, skratt, stämning, cigg, VIN, efterrätt (bär!). Cigg. Toabesök. Kaffe med punsch. DANS! Omg it was really nice, although I only danced with Ara, Chris and Jacob. Trodde det skulle vara hemskt med vals, men det var ju riktigt trevligt. Öl. Sen rätt tidigt till tegnéers. Drink, drink dans.. Seraj kom dit. Cesar, Erik och Lennart med. Jag tappade mobiltelefoner och hade blodiga fötter. Sår på tummen, blodig mobil, ajaj. Lite puff vid katedralen. Najs. Tegnéers stängde tidigt, illa. Efterfest på Katte sög. Seraj och jag stack till Ab's store ist. Mys. Kom hem vid tolv idag. Och nu copypaste:ar jag det jag skrev om Kroatien. Tihi.

Kroatien började med att jag chillade hemma och lyssnade på Halo om och om igen. Älskar den fortfarande. Sedan stack till tåget, där jag mötte upp de andra. Ken, Jacob, Madde och Stina, som jag skulle komma att tillbringa den mesta tiden i Split med. Vet inte vad vi pratade om alls. Jag har för mig att jag inte ens kände mig excited över att åka iväg med klassen. Vet inte varför. Sedan Kastrup, en konstig frapino från Starbucks, och sedan flygplan. Satt bredvid Madde och Ken. Madde var flygrädd och åksjuk. Jag har ingen aning hur jag ska förhålla mig till Ken någonsin. Ibland verkar han vara rädd för mig och ibland är han hur gullig som helst. Flyget kom fram ganska sent. Buss in till centrum, satt och gapade helt amazed över hur vackert där var. Som taget ur en Abarat-scen. Cypresserna, bergen, havet, ljusen på sluttningarna, den krokiga slitna vägen. Övärld. Den azurblå himlen som mörknade i skymningen. Först nu tror jag att jag kände excitement. Att det skulle bli underbart. Kommer fram till Rivan, the tourist main sea walk. The controversial Riva. I kinda liked it though. Direkt tar reseledaren Linus (haha) ledningen och vi går på gåsrad med allt bagage in i de gamla ruinerna, den otroligt vackra labyrinten som utgör inre kärnan i Split. Fram till vårt hostel, som förövrigt var helt fucking wonderful. Jag, Madde, Stina, Jacob och Ken får det mysiga vindsrummet. Kunde inte ha blivit mer perfekt. Vi låser in bagagen, byter om, fräschar upp oss, på med lite smink. Jag drog på bikini, see-through top, jeans hotpants och kilklackar. Awesomely slutty and hot. Iväg till en kroatisk restaurang, den bästa vi var på på hela resan faktiskt. Alla är på topp, stämningen är euforisk. Alla dricker. Vissa vin, vissa drinkar, men den kroatiska ölen Karlovacko slog allt. Madde och Stina betäller Stock, inhemsk brandy, som blir det stående skämtet genom resan. Jag hoppar från bord till bord, från konversation till konversation. Beställer grillad fisk. Madde och Stina klagar att jag kommer bli för full så jag beställer pommes också. Påväg från restaurangen ber ena bartendern om en kindpuss, han får en. Juste, påväg in innan så busvisslar folk och applåderar the sexiness. Fucking funny. Jaja, påväg ut då så har Ken stulit med sig en slags majonnäs de hade, gör fina små streck på vägen, roligt som fan när man är lite halvt dragen och helt på topphumör. Mission: leta upp en bar. Linus leder gruppen men vår lilla sub-group tröttnar på the hivemind och tänker att varför sätter vi oss inte bara på Rivan. Så vi smiter iväg och fnissar åt oss själva. Det uppskattades dock inte av Linus som tillsammans med resten av gruppen hittar oss igen och vi joinar the main forces once again. Vi hittar ett litet mysigt ställe som låg inne i en smal gränd typ, där såg verkligen helt otroligt ut, med gamla trappor och det där underbara, blanka polerade, vita, shiny stengolvet som gjorde att man kände sig inomhuslig, det som fanns inne i hela stadskärnan där vi bodde. Någon öl och drink där. Jag blev supersugen på cig, tigger till mig en av en snygg bartender, men köper sedan ett helt paket. Folk klagar lite smått på röken. Något som är fullt förståeligt men nu förstår jag varför min mamma blir så sjukt irriterad när folk klagar på att hon röker. Förlåt mamma, jag ska aldrig klaga mer. Anyways, där satt vi på en ancient stentrappa med lite indiska kuddar och jacob beskrev hela känslan bäst: Jag känner mig som en romersk prins. Tillbaka till hostelet sen. Upp på vårat rum där alla börjar dricka ännu mer. Whiskey-flaskan går runt, det är rätt så högljudt. Jag strippar lite. Gillas av vissa men S&M himlar med ögonen och tycker det är pinsamt typ. Att jag är full och inte kan uppföra mig, att det är osmakligt. Jacob och Linus har whiskey-race. Jag och Ken hade kul. Jag ångrar verkligen ingenting. Springer upp och ner för den där vindstrappan. Tillslut ut på Rivan, precis vid hamnkanten, dinglar med benen över vattnet. Cig efter cig. Hade ingen tändare så tände nästa på den förra. True kedjerökning. Ken, jag och Madde sitter där, och nu i efterhand tycker jag det var ett av de trevligaste ögonblicken på hela resan. Ken är cp-full och kommenterar en cp-full kroats nipples när han kommer fram och frågar efter cig. Han börjar också prata med honom på tyska, varpå jag förklarar för kroaten att han är kines. Därefter kallar kroaten honom Jackie Chan innan han vinglar vidare på sin nattliga färd. Madde som flydde fältet när kroaten dök upp kommer tillbaka skrattandes. Jag bara sitter där helt wowed out eftersom det var such a highness moment – I really thought I was stoned. Ken thinks he sees a star fall but it was really a fiskmås. Awesome. Folk kommer I säng till sist, efter lite spya, typ Ara och Ken.. Jag kan inte sova så sticker ut för lite frisk luft tillsammans med Jacob som anser det manligt att sticka fingrarna i halsen för att få upp sprit och på så sätt må lite bättre dagen efter. Vet inte riktigt vad jag tycker om det, men om han mådde bättre så är det väl bra. Tillslut lyckas jag somna trots värmen. Somnar i en bikini-underdel och Shroom t-shirten där det står “Get ready to get wasted”.

Vaknar, varmt, tidigt, snurrig. Ner I duschen med Stina och Madde. På med bikini direkt, sen blir det en liten promenad till Tommy, en supermarket där vi köper frukost bestående av frukt, bröd, vatten och juice. Ara, ken och jacob och maria är också med. De verkar rätt trötta. Frukosten intas på stranden, som kallades sandstranden men vi låg på någon slags betongplatta. En helt underbar dag, strålande sol, över trettio grader, helt underbart i havet förutom att det var lite salt. Killarna bailar, men S&M och jag njuter för fulla muggar på stranden. Där fanns lite ögongodis också, vilket var trevligt. Jerleperle, carro, ems och tori dyker också upp. Badar sisådär fem gånger. Sköljer bara av saltet från kroppen i en dusch de hade där, håret är ju så underbart när det är saltigt. Framåt fyra-tiden är vi påväg tillbaka. Köper vodka och sprite påvägen hem. Och lite snacks. Byter om, fräschar upp oss, chillar. Käkar lite chips o skit, dricker lite. Dinner time är inte förrän vid sju så vi har lite tid. Kollar i skoaffärer med maria som var helt galen i skorna där, okej, det var jag med. Billigt ju. Men hade inte tillräckligt med kuna för det. Köpte en johhny depp bok till stina, det fick bli hennes födelsedagspresent. Letade efter flipflop eftersom mina kilklackar inte var särskilt nådiga. Lånade stinas, väldigt snällt. Drinkar med Maria (söt bartender med tuppkamliknande frisyr som trodde vi var från Australien). S&M och maria dricker fancy drinks medans jag chillar med en Karlovacko. Drar tillbaka till hostelet lagom till dinnertime, alla samlas, och vart ska vi gå då? Jo det blev något italienskt ställe där Mr Big jobbade. Fick plats på huvudändan. Käkade pommes och kyckling. David hade helt klart den intressantaste rätten, bläckfisk kokt i sitt eget bläck tillsammans med gnocchi. Faktiskt helt ok. Barca mot Man United spelades på storbildstvn, dit några drogs för en stund. Jag tog små pauser från det stora bordet som bestod av utflykter till toa och till utanför. Ken höll tal – det var fint men tydligen har han dragit det typ tre gånger förut också. Denna kvällen blev en madde kväll, var mest med madde. Efter restaurangen drar vi oss till en Irish Pub som Linus letat upp. Om det finns en Irish Pub i en stad, trust Linus to find it. Uteserveringen där. Hamnade bredvid Ara och Maria. Koc försvann helt plötsligt. Saknade honom. Det blev cosmopolitans (true sex and the city drinks), dry martini, och sedlar med öl. Maria hade en intressant drink som hette Blue Angel – den var intressant. Ara frågade efter mitt bästa high, och jag berättade. Det kanske lät lite fel, såg lite blickar där, men åh vem bryr sig. Försökte också lära Ara att röka men det gick inte så bra. Practice makes perfect. Mer rökande, fick köpa ett nytt paket för det från förra kvällen tog slut fort. Ibland blev det små pauser med tystnad, då jag spanade avundsjukt på Madde och Stina. Ja jag känner mig utanför såfort de två har skitkul tillsammans. The downs with being insecure and hanging out in a threesome. David joined in with me and Ara, but I moved on to Jacob's lap, then Ken's lap. Somewhere there Mads disappeared. When I realized I asked stina and stina said something about that I had done something to make her leave and that I should just leave her alone. I got up and found Mads anyway. We walked around aimlessly in the labyrinth of the old city, not really finding our way. Ken och david gick förbi. Alla var väl påväg mot hostelet igen. We talked. När vi kom tillbaka till hostelet var planen att supa nere på kajen för folk ville ha det tyst i rummen eftersom de skulle sova. Så lite folk stack dit. Madde och jag beslutade att vi kunde väl hänga på så jag gick upp för att hämta påsen med våran sprit. Men när jag kom ner med den och vi gick ut på kajen hade det börjat regna och de andra var påväg tillbaka in på hostelet. Stina hittade madde och de gick runt lite inne i stan medans ems och nån till jag inte minns och jag och ken var på kajen. Sen började det regna mer. Bara jag o ken kvar på kajen. Väntade på att madde och stina skulle dyka upp men det gjorde de inte så vi gick tillbaka för att hitta dem istället. Det gjorde vi och drog oss mot hostelet. Jag, ken och madde hamnade under något slags skydd, typ under en trappa, där vi kunde skydda oss från regnet. Fler folk var där ett tag har jag för mig men alla drog sig en efter en till sängs. Vi satt kvar och mös. Jag var trött på drama och hade ett whatever moment, men det var inte pågrund av någon specifik person, bara allt som hänt. Tillslut tog vi oss också in och blev genomblöta den korta stund det tog upp för trappan eftersom regnet var helt insane. Madde och ken slängde sig ovanpå mig I min säng, jag höll på att trilla ut så jag tog kens säng istället. Åskvädret var så mysigt och jag ville bara spoona med någon. Men jacob har flickvän så. Och madde och ken spoonade. Jag kunde inte sova, precis som förra kvällen, stod vidd fönstret och kollade på åskan hur länge som helst. Tillslut tänkte jag att det var lika bra att bara försöka doze off så det kunde bli morgon igen.

Morning. Rise and shine. Shower igen, med Madde och Stina. På med bikini direkt igen. Vädret var mulet och betydligt kallare än gårdagen så vi tänkte det var bättre för sightseeing. Men vi ville ändå bada. Drog med killarna till klippstranden. Hoppade från klippan och badade, simmade runt, det var helt underbart. Kunde inte hjälpa att det kändes lite lame att alla andra var ute på utflykt och inte vi. Emms, carro, tori och jerlehag var på någon ö där de tydligen hyrde bil och körde till en vacker strand. Linus och hans grupp var i en national park. Så är det när man är fattig I suppose. Denna dagen minns jag inte jättemycket från för den blev så uppdelad. Efter klippstranden skulle vi upp på ett berg, men det blev inte av utan vi returned to the hostel. Ken, madde, stina och jag drog ut på stan för att gå vilse I labyrinterna mellan husen, våran så kallade sightseeing. Köpte flip-flops, lavendelpåse till maria som requested och ken hittade the most awesome t-shirt ever which said “I think he's gay” with an arrow underneath pointing to the person that would stand beside him. Åt glass, det var gott. Satt på en uteservering, espresso för mig och ken och drinkar till madde och stina. Sen gick vi ut utanför stadskärnan, det var rätt intressant men vi blev rätt vilse ett tag, eller jag trodde det, fast jag ville ju gå vilse. Vilse är alltid ett intressant tillstånd. Vi kom tillbaka till hostelet och hittade Ara och Jacob helt uutslagna på sina sängar. De hade varit uppe på berget och var helt utmattade. Eftersom det var sista kvällen tyckte jag och de flesta (?) att det var All In som gällde. Började blanda drinkar som madde och stina fick dricka, medans jag drack ett sparkling wine och 2 liters öl på petflaska. Vi hade sjukt roligt. Jag sa att det var Girls Gone Wild – på ett spritmässigt plan – men vet inte om de höll med. Hoppade runt från säng till säng, pratade, skrattade, söp, and by the time we were supposed to go to a restaurant for dinner, at least I was kinda drunk. Restaurangen var en som låg bredvid den från första kvällen, helt ok ställe, det blev pasta för de flesta. Jag var superhungrig så madde gav mig sin mat, kändes lite bad, men just då klagade jag inte. Drack mer öl. Linus höll tal – det var fint. Efter restaurangen strilade vi iväg till hostelet för att plocka upp grejer till kvällens supargalej – denna kvällen blev det inget drinkställe innan vår egen privata booze gathering, vilket resulterade i att kvällen slutade rätt tidigt ändå. Tredje kvällens supargalej tog plats på stranden från dag ett. Det var supermysigt men jag hade något konstigt mood. It just felt like I was so detached from S&M and that they disapproved of me or something, so I sort of withdrew from the crowd, decided to play it cool, not steal any attention at all. See if you don't steal attention, people can't complain. Så jag och Koc stog och kollade på vågorna, stjärnorna och disskuterade livet, universum och allting. Det var väldigt, väldigt mysigt. Jag kedjerökte som vanligt. Var som sagt mest med koc men hängde lite med ken och madde och jacob och linus också. Ken mådde inte bra. Madde och jacob fick hem honom dock, mest maddes förtjänst eftersom halva vägen var jag och jacob involverade i ett morbitt samtal om döden. Jag var whatever igen, bara trött på vissa attityder och på drama drama drama. Sista biten tog jacob hand om ken och jag och madde pratade. Folk gick för att sova. Jag kunde som vanligt inte sova så stannade ute under den där trapp-saken från kvällen före. Koc joined me and we continued our very deep discussions. This time it was cats, relationships, bonds between people, the sea, the stars, and that everything fades into the night. Jag eldade upp en bit på min hoodie, det var underhållande men luktade inte så gott. Tillslut ville jag bara till sängen, drog upp koc från vårat hiding place trots protester. Har för mig att han och linus fortsatte med lite whiskey. Borstade tänderna, skrattade silently åt folk och gick o la mig. Då var de flesta i säng. Kände mig ensam igen, due to alcohol inducement. Men somnade. Vaknar av att ken väcker mig, jag var så förvirrad, trodde jag fortfarande var inne i den sjuka drömmen jag hade. Ken och jag skedade, det var mysigt. Men kunde inte sova alls nästan. Sov säkert bara en timme totalt.

Ny morgon, sista dagen. Alla var trötta/slitna/irriterade(?) Duschade. Bikini. Det var utcheckning klockan tio. Alla samlades på närmaste uteservering, där allt bagage låg I högar. Pizza slice till frukost, gott som fan. Madde matade mig igen med typ halva sin bit. Sen på uteserveringen där de flesta åt frukost tog jag ett glas champagne (bara 30 kuna!!) och det var fucking underbart. Schtek som fan. Sedan var det bagage-inlämning som gällde på ett ruffigt ställe som såg rätt nedgånget ut. Men det fick funka. Mötestiden var halv sex så alla drog iväg på egna äventyr, en del upp för berget och vi iväg till klippstranden igen. Klippstrand med öl och iPod. Hoppade I vattnet rätt fort men de andra var inte så sugna på det för det var rätt kallt och nästan ingen sol. Var lite halvt asocial, men det va typ alla. Lyssnade på musik. Rökte de fyra sista ciggen. Drack öl. Ken och ara körde sudoku, jacob läste och stina och madde lyssnade på stinas mp3. Andra gången jag badade fick jag med mig stina i vattnet efter många om och men. Vi kastade gris med en tennisboll, vilket man blev sjukt trött av. Upp och huttra igen. Efter det var det mer pizza slice som gällde, sen till en uteservering. Vi stötte på Linus och Koc randomly i en ally och på så sätt hamnade nästan hela klassen på samma ställle. Det var stället från andra kvällen, där det blev kaffe till mig och stina och jägermeister till killarna. Jag och stina smet iväg på en liten shoppingtur innan vi var tvungna att samlas. Stack till Zara och köpte en asfin jacka till stina och ett par svarta tights till mig. Hämtade väskorna. Smet in på en toa för att byta om till något mer bekvämt och sedan var det dags för bussen till flygplatsen. Alla var utmattade, trötta, sega. En del kände sig lite halvt sjuka. Feber och skit. Checkade in, hängde på flygplatsen. De hade fina harajuku parfymer. Stina skramlade ihop till lite godis och alla samlades kring godispåsen. The best moment of Croatia disskuterades. Till sist fick vi boarda, och jag hamnade på samma rad som stina. Flygresan hem var helt flippad. Jag och stina hade music battles. Don't ask men det var epic. Jag ritade emo-bilder och vi spelade tre I rad med choklad och skräp. Lite halvsovande avklarades. Vi fick veta vad manliga M&M var, och övertalades nästan till att köpa en morsdag-present av den entusiatiska stewarden. Slutet av resan blev mycket sill. Resan resan sill sill. Och rutten rutten fisk. Stina var snusk snusk sill sill. Alla var trötta trötta sillar sillar. Tåg. De andra åker vidare från malmö och jag går till bk för jag var hungrig. Nästan hemma stöter jag på Ben, Seraj och Ab som skulle röka lite. I think I spilled all the beans pretty fast. Saker som hänt etc. trött som fan hamna jag tillsist i min egen säng och somna direkt.